Regiearts in de ochtend – Huisartsenpraktijk De Korte Geer in Leusden
Vrijdag 14 juni 2024
Het begon als een pilot van zes weken op de maandagochtend. Inmiddels is er bij huisartsenpraktijk De Korte Geer in Leusden op drie ochtenden in de week een regiearts aanwezig. Het bevalt zo goed dat dit later in het jaar wordt uitgebreid naar vijf keer per week.
Janneke de Rooy is huisarts bij De Korte Geer en vertelt enthousiast over hoe ze er binnen het traject van MTVP (Meer tijd voor de patiënt) toe zijn gekomen om een regiearts in te zetten. “Toen we begonnen hebben we onszelf eerst de vraag gesteld waar voor ons de grootste slag te maken was om onze kwaliteit van zorg nog verder te verbeteren. Dat was duidelijk op het gebied van werkdruk en werkplezier. Vervolgens zijn we gaan filosoferen: wat kunnen we daar in doen?”
Regiearts: meer rust in het spreekuur
Een regiearts is een huisarts die beschikbaar is voor overleg met de doktersassistenten. De regiearts helpt bij de triage, helpt om vragen en telefoontjes af te handelen en coacht de assistente bij lastige gesprekken. Indien nodig ziet de regiearts zelf ook patiënten of legt een spoedvisite af. Of juist het spreekuur overnemen wanneer de huisarts afwezig is voor een spoedvisite. Ook helpt de regiearts mee bij verwerking van labuitslagen en berichten van de huisartsenspoedpost, waardoor hier al direct proactief actie op kan worden ingezet.
Janneke: “Wij merken dat de regiearts op veel verschillende punten zorgt voor minder werkdruk en meer werkplezier. Het heeft echt voordelen voor iedereen: de assistente hoeft niet meer te wachten tot de huisarts tijd heeft om een vraag te bespreken en kan direct om hulp vragen bij een lastig gesprek. De huisarts ervaart rust tijdens het spreekuur, en hoeft niet meer tussen of na alle consulten nog allerlei zaken op te pakken. En ook onze patiënten vinden het fijn dat ze snel een antwoord krijgen.”
Klein beginnen
De Korte Geer heeft ervoor gekozen om de regiearts als aparte functie toe te voegen aan het team. “In eerste instantie deden we een pilot waarbij twee van onze vaste waarnemers om de beurt op de maandagochtend deze rol oppakten," vertelt Janneke. “Uiteindelijk hebben we een extra arts ingehuurd, zodat we op meerdere dagen een regiearts konden inzetten.”
Janneke is zich ervan bewust dat dit misschien niet voor elke praktijk mogelijk is. “Maar,” zegt ze, “wat bij ons goed heeft gewerkt is dat we klein zijn begonnen. De maandag is altijd een piekdag, dus het scheelt al als je dat kan opvangen. En kijk of er binnen het team geschoven kan worden. Onze waarnemers vinden het zo leuk dat zij nog steeds ook als regiearts ingezet worden.”
Focus op je patiënt
Dat dit leidt tot meer tijd en aandacht voor de patiënt staat niet ter discussie. “Op de dagen dat er een regiearts is, weet je dat er iemand meedenkt, dat dingen goed georganiseerd worden, dat vragen snel afgehandeld worden. En: dat jij je kan focussen op je patiënt. Dat is waar we het voor doen!”