Incident melden
Wat kun je melden?
- TIM is bedoeld voor het melden van (bijna-)incidenten die plaatsvinden in de samenwerking tussen huisarts, HAP en ziekenhuis. Hier onder wordt TIM uitgebreid uitgelegd.
- PIM (Positieve Incident Melding) is er om goede ervaringen en complimenten over de samenwerking te delen.
Waarom transmuraal melden?
Transmurale meldingen geven inzicht in hoe de samenwerking tussen huisartsen, HAP en ziekenhuis verloopt. Zo kunnen we:
- Knelpunten signaleren en verbeteren
- Patiëntveiligheid vergroten
- Leren van positieve voorbeelden
- Werkplezier vergroten door successen te delen
Transmurale Incident Melding (TIM)
TIM is bedoeld om de patiëntenzorg over de grenzen van zorgorganisaties heen veiliger en beter te maken. In de samenwerking tussen de eerste en tweede lijn kunnen zich (bijna-)incidenten voordoen die invloed hebben op de zorg voor patiënten. Met Transmurale Incident Melding (TIM) bieden we zorgverleners een laagdrempelige manier om dit soort situaties te melden.
Daarnaast is Positief Incidenten Melden (PIM) er om complimenten te geven wanneer de samenwerking juist goed verloopt. Zo leren we niet alleen van wat misgaat, maar ook van wat goed gaat.
Met TIM werken we samen aan het versterken van de kwaliteit van de patiëntenzorg in de regio Eemland.
Wie kunnen melden?
TIM is bedoeld voor:
- Medewerkers van huisartspraktijken
- Huisartsenspoedpost Eemland (HAP)
- Meander Medisch Centrum
Let op: het TIM-proces bevindt zich momenteel in de pilotfase en is alleen beschikbaar voor bovenstaande ketenpartners in de regio Eemland.
Let op: meldingen met betrekking tot medicatie
Het TIM-formulier is niet bedoeld voor meldingen of vragen over medicatie na ontslag van de patiënt.
Voor dit soort meldingen verzoeken we je rechtstreeks contact op te nemen met het Apotheek Service Punt van het Meander Medisch Centrum.
Je kunt hen bereiken via telefoonnummer 033 - 850 4830 of per e-mail via apotheekservicepunt@meandermc.nl.
Zij pakken je melding direct op.
Wat gebeurt er met je melding?
Onze kwaliteitsadviseur, Astrid Mijnheer, behandelt de meldingen zorgvuldig. Zij zorgt dat deze bij de juiste personen of organisaties terechtkomen. Ook analyseert zij meldingen op trends en terugkerende knelpunten, zodat we gericht kunnen werken aan het verbeteren van de samenwerking en patiëntveiligheid.
Toekomstige uitbreiding
We werken eraan om TIM op termijn open te stellen voor meer ketenpartners. Zo ontstaat een vollediger beeld van wat er speelt in de regio en kunnen we de samenwerking verder versterken.