Voorkomen van spoedzorg – uitleg patiënten over huisartsenspoedpost
Donderdag 24 april 2025
In het programma ‘voorkomen van spoedzorg’ richten we ons op het verminderen van de toestroom naar de huisartsenspoedpost (HAP). Mede daardoor zorgen we ervoor dat huisartsen op de HAP zich alleen met échte spoedzorg bezig hoeven te houden.
Dat doen we o.a. door duidelijk communicatie: we informeren patiënten in de hele regio op dezelfde manier over de huisartsenspoedzorg, en daarbij vergroten we de bekendheid van de digitale mogelijkheden.
Waarom?
Met de toenemende zorgvraag groeit ook de druk op de huisartsenspoedpost. Maar we zien ook dat 50% van de binnenkomende telefoontjes medisch gezien geen spoedzorg nodig heeft. Een groot deel daarvan is geschikt om via het digitale spreekuur (automatisch) af te handelen.
We willen daarom aan de slag met regiobrede, uniforme informatievoorziening, met de nadruk op digitale mogelijkheden. Dan:
- ontvangen alle patiënten in onze regio dezelfde informatie.
- geven we meer bekendheid aan Thuisarts.nl en andere digitale mogelijkheden, zodat patiënten vaker zelfstandig antwoord vinden op hun zorgvragen. Hierdoor raadplegen zij Thuisarts.nl steeds vaker voordat ze contact opnemen met de praktijk - ook tijdens kantooruren.
- bereiken we efficiëntere zorgverlening: minder complexe zorgvragen worden digitaal afgehandeld.
- is de HAP beter beschikbaar voor patiënten met spoedeisende vragen en voor mensen die minder digitaal vaardig zijn.
Projectgroep: kernboodschap en website HAP
Een projectgroep, met o.a. een huisarts en praktijkmanager, is hier mee aan de slag gegaan. Met input van de cliëntenraad, inwoners uit de regio en praktijkmanagers zijn we tot een kernboodschap gekomen:
- We verwijzen als eerste naar de website van de huisartsenspoedpost.
- We vermelden dat een patiënt online het snelst antwoord krijgt op de zorgvraag.
- We vermelden het telefoonnummer (085-7731100) als laatste.
De website van de huisartsenpost is geëvalueerd en wordt aangepast zodat deze beter aansluit bij de boodschap om patiënten digitaal de juiste weg te wijzen.
Verzoek aan huisartsenpraktijken
Medio mei informeren we praktijkhouders en praktijkmanagers uitgebreider over dit project. We vragen de huisartsenpraktijken om de kernboodschap ook over te nemen: op de website, op het telefoonbandje en in de wachtkamer.