Terugdringen van zelfverwijzers op de HAP
Maandag 07 oktober 2024
Het aantal zelfverwijzers op de huisartsenspoedpost blijft toenemen. 1 op de 12 patiënten op de post is een zelfverwijzer en daarvan gaat na fysieke triage 1 van de 3 naar huis met een zelfzorgadvies.
Om deze specifieke patiëntenstroom te verminderen en er voor te zorgen dat ze minder impact hebben op de werkdruk , is er een bord ontworpen dat bij de ingang van de post wordt geplaatst. Hierop staat dat wij uitsluitend op afspraak werken, voorzien van een QR-code die toeleidt naar de digi-HAP. Hiermee kunnen patiënten direct een afspraak maken, indien die noodzaak uit de afgegeven urgentie blijkt. De afgelopen weken lijkt het bord met de QR-code een positief effect te hebben. Er wordt minder fysieke triage ingezet en blijft de druk wat beter behapbaar.
Patiëntstroom
Ondanks deze maatregelen zullen zelfverwijzers blijven komen. Uit onderzoek blijkt dat het vaak gaat om een andere doelgroep dan degenen die telefonisch contact opnemen. Deze groep ervaart vaak urgente klachten, met name aan het bewegingsapparaat, en er is veelal sprake van paniek en onrust.
Er wordt momenteel onderzocht hoe we deze patiëntenstroom het beste kunnen integreren in de werkprocessen van de HAP.
Programma ‘Voorkomen van spoedzorg’
Het terugdringen van het aantal zelfverwijzers op de huisartsenspoedpost sluit aan op het programma ‘voorkomen van spoedzorg’. Hierin hebben we als doel om de druk op de huisartsenspoedpost te verminderen en de toegankelijkheid te verbeteren voor patiënten die met spoed zorg nodig hebben. Dit doen we vanuit vier pijlers: communicatie, digiHAP (digitale mogelijkheden beter benutten), bereikbaarheid en medicatie.